Drum de mare viteză Craiova-Lugoj

Prezentare generală

Despre un drum de mare viteză ( Autostradă sau Drum Expres ) care să lege Craiova de Lugoj se discută de foarte mult timp. Acest coridor este inclus atât în rețeaua TEN-T Core a Uniunii Europene, dar și în traseul Via Carpatia ce aparțne Inițiativei celor Trei Mări, ce își dorește conectarea rutieră a celor 3 mări: Marea Baltică, Marea Neagră și Marea Egee.

Acest drum de mare vitează va lega Autostrada A1 ( București-Nădlac ) în dreptul localității Lugoj, cu DX 12 ( Craiova – Pitești ), trecând prin Drobeta Turnu Severin.

Primii 10km din acest drum au fost deschiși circulației în 2013, în dreptul municipiului Lugoj, petru descărcarea traficului de pe Autostrada A1 ( Deva-Timișoara).

Licitația pentru studiul de fezabilitate al drumului rapid Craiova-Lugoj

Pe 17 martie 2021, ministrul transporturilor, Cătălin Drulă, a anunțat Pachetul Oltenia, care include și realizarea drumului de mare vitează Craiova-Lugoj. Acesta va avea porțiuni în care va fi la nivel de autostradă, și porțiuni unde va fi la nivel de drum expres.

Pe 1 iunie 2021 a fost anunțată lansarea licitației pentru studiul de fezabilitate al drumului de mare vitează Craiova-Lugoj. Licitația are la bază noul caiet de sarcini cu termene și plăți mult mai clare, care să nu mai rezulte în sincope la derulare. „Lungimea estimată a drumului este de aproximativ 250km. Profilul drumului, autostradă sau drum expres, va rezulta din analiza cost-beneficiu, el putând să varieze pe sectoare, în funcție de costuri și dificultatea terenului. Din contract va reieși un studiu de fezabilitate cu grad foarte mare de detaliu, așa-numitul „preliminary design” (proiect tehnic „preliminar”), astfel încât o licitație design&build ulterioară să aibă majoritatea riscurilor (de ex. geotehnice) eliminate, dar să permită inovație și adaptare la tehnologia constructorului.”, a anunțat Cătălin Drulă pe Facebook.

Pe 6 septembrie 2021, a fost făcut anunțul că pentru realizarea studiului de fezabilitate au fost depuse 5 oferte:

  1. Asocierea EGIS ROMANIA SA (lider de asociere) – SEARCH CORPORATION S.R.L.– ITALROM INGINERIE INTERNATIONALA SRL – GEOSTUD S.R.L. – ECO GEODRUM S.R.L. – EGIS INTERNATIONAL SAS
  2. Asocierea SC IRIMAT CONS SRL (lider de asociere) – SC STUDIO CORONOA SRL CIVIL ENGINEERING – G&M ROAD BUILDING ENGINEERING SRL
  3. Asocierea – SC EXPLAN SRL (lider de asociere) – SC GEOLOGIC SITE SRL – DP CONSULT SA –SCA TEAHA&FUZESI
  4. Asocierea SC TPF INGINERIE SRL (lider de asociere) – TPF-CONSULTORES DE ENGENHARIA E ARQUITETURA SA – SC STEROGIS PROIECT SRL – SC SAIDEL PROIECT SRL – SC SIDEL ENGINEERING SRL – SC ERNST & YOUNG SRL
  5. Ofertant YUKSEL PROJE AS

Valoarea estimată a contractului este cuprinsă în intervalul 107.465.138,85 – 127.001.527,73 lei fără TVA.

Durata contractului este de 43 luni de la Data de Începere a Contractului (din care 36 de luni – Studiul de Fezabilitate)

Inițial, termenul la care trebuia stabilit câștigătorul a fost 29 noiembrie 2021, ulterior, acesta fiind amânat pentru 29.12.2021.

Autostradă vs Drum Expres

Traseul drumului de mare viteză Craiova-Lugoj este unul complex, astfel că realizarea în întregime la profil de autostradă ar putea fi nefezabilă din punct de vedere tehnic și economic. Astfel că, pentru a lăsa un grad de libertate mai mare, pe anumite porțiuni va avea profil de autostradă, iar pe altele va avea profil de drum expres.

Cel mai probabil, porțiunile dintre Craiova și Băile Herculane, și dintre Caransebeș și Lugoj, vor avea profil de autostradă, în timp ce porțiunea grea dintre Băile Herculane și Caransebeș va avea profil de drum expres.

Cătălin Drulă, fostul ministru USR al transporturilor, explică într-un comentariu pe FaceBook ce înseamnă sintagma drum rapid, și ce profil va avea drumul Craiova-Lugoj: „Drum expres e un standard cu platformă ceva mai îngustă decât o autostradă (22m în loc de 26m), economie care se face din lățimea benzilor ( câte 25cm la fiecare ) si din lătimea benzii de urgență. În rest, e ca o autostradă cu parapete mediane și laterale, intersecții denivelate, acces exclusiv prin noduri (ce se numește în engleză controlled-access road). De altfel, în poza din postare ce vedeți este drum expres. Sintagma drum-rapid e folosită acoperitor pentru oricare profil (cel de drum expres sau autostradă) în denumirea unui proiect în faza în care studiul de soluție nu s-a făcut încă. Cum e cazul la Craiova-Lugoj. urmând ca soluțiile tehnice exacte, profilele folosite, să rezulte din analiza tehnico-economică. Spre exemplu, la A7 Ploiești-Pașcani a ieșit profil standard de autostradă (26 de metri). LA A6 ar puta ieși profil de autostradă pe Craiova-Herculane și Caransebeș-Lugoj, și un profil de drum expres pe zona grea dintre Herculane și Caransebeș (de fapt Slatina-Timiș).”

Diferențele dintre lățimile fiecărui element sunt prezentate în tabelul următor:

Bugetul pe anul 2022

Pe 19 decembrie 2021 a fost publicat proiectul de buget pentru anul 2022. Conform acestuia, nu se aloclă nici un leu pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru drumul rapid Craiova-Lugoj, a cărui realizare ar fi trebuit începută în anul 2022.

Desemnarea câștigătorului

În data de 22.12.2021 a fost desemnat câștigătorul licitației: Asocierea EGIS ROMANIA SA (lider de asociere) – SEARCH CORPORATION S.R.L.– ITALROM INGINERIE INTERNATIONALA SRL – GEOSTUD S.R.L. – ECO GEODRUM S.R.L. – EGIS INTERNATIONAL SAS

Contestații

În data de 04.01.2022, ofertantul clasat pe locul 2 în urma evaluării ofertelor, Asocierea – SC EXPLAN SRL (lider de asociere) – SC GEOLOGIC SITE SRL – DP CONSULT SA –SCA TEAHA&FUZESI, a depus o contestație prin care arată că una dintre firmele din asocierea desemnată câștigătoare, și anume SEARCH CORPORATION S.R.L., nu îndeplinește condițiile pentru a i se permite participarea la licitație, deoarece s-a aflat în situația în care nu și-a dus la capăt obligațiile contractuale în relația cu statul, aspecte constatate și de instanțele de judecată.

Admiterea contestației și reluarea procedurii de atribuire

Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a admis contestația depusă de Asocierea – SC EXPLAN SRL (lider de asociere) – SC GEOLOGIC SITE SRL – DP CONSULT SA –SCA TEAHA&FUZESI, și a dispus reevaluarea ofertei depuse de Asocierea EGIS ROMANIA SA (lider de asociere) – SEARCH CORPORATION S.R.L.– ITALROM INGINERIE INTERNATIONALA SRL – GEOSTUD S.R.L. – ECO GEODRUM S.R.L. – EGIS INTERNATIONAL SAS.

Stadiul procedurii poate fi vizualizat pe platforma e-licitație.

Anularea licitației

În data de 22 martie 2022, licitația pentru proiectarea drumului rapid Craiova-Lugoj a fost anulată.

Motivul oficial indicat a fost faptul că 30km din traseu se suprapun cu cel al drumului expres Craiova-Tg. Jiu, mai exact porțiunea dintre Craiova și Filiași. Motivul pare inventat, deoarece traseul noului drum ar fi ieșit în urma realizării studiului de fezabilitate, acesta putând trece sau nu prin Filiași.

Ulterior, oficialii ministerului transporturilor au spus că au anulat licitația deoarece prevedea termene mari – 4 ani pentru studiu de fezabilitate. În realitate, termenul era de 3 ani, și includea atât realizarea studiului de fezabilitate, cât și un proiect preliminar, ulterior putându-se trece direct la licitarea execuției.

Rămâne de văzut când și dacă această licitație va fi realuată.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *